Codzienna eksploatacja samochodu – co i kiedy należy wymieniać w aucie?
Opony, tarcze, klocki hamulcowe, wszystkie filtry, płyny eksploatacyjne, amortyzatory, wahacze i wszelkie końcówki elementów zawieszenia i układu kierowniczego, przeguby i półosie napędowe, sprzęgło, osprzęt silnika – które z nich należy uznać za eksploatacyjne, a które będą nam służyły długo?
Klocki i tarcze hamulcowe
Klocki i tarcze hamulcowe — te elementy najczęściej kojarzą się z bezpieczeństwem jazdy. Układ hamulcowy powinien funkcjonować bez zarzutu nawet do 100 000 km. To kiedy należy te elementy wymienić, zależy od tego, w jaki sposób auto było eksploatowane – specjalista w warsztacie oceni ich stan, grubość, zachowanie podczas testowego hamowania i wtedy zaleci ewentualną wymianę na nowe. Natomiast czasami zdarza się, że my sami jesteśmy w stanie zauważyć, że układ hamulcowy potrzebuje wymiany. Można to rozpoznać po takich charakterystycznych dźwiękach jak pisk w trakcie hamowania, nieefektywne hamowanie, a czasami „ściąganie” auta na boki czy aktywna kontrolka na tablicy informująca kierowcę o konieczności wymiany klocków hamulcowych.
Filtry i płyny w aucie – czy ich wymiana raz w roku wystarczy?
Filtry i płyny eksploatacyjne, czyli filtr paliwa i powietrza, olej silnikowy, płyn hamulcowy czy płyn w skrzyni biegów — jeśli chodzi o tego typu elementy w samochodzie, to należy kierować się zaleceniami producenta danego pojazdu. Szczegółowe informacje na tematy związane z wymianą filtrów i płynów zawarte są w instrukcji obsługi auta. Natomiast należy wziąć pod uwagę, iż zużycie filtrów i płynów zależne jest od tego, w jakich warunkach auto jest eksploatowane.
Jeśli samochód wykorzystujemy często do jazdy w trudnym terenie, przede wszystkim w zakorkowanym mieście, to zazwyczaj należy skrócić czas wymiany mniej więcej o połowę. Zatem filtr oleju i olej, filtr powietrza należy wymieniać nieco częściej niż zalecane. Nie zawsze warto sugerować się ilością kilometrów na liczniku – w każdych warunkach nasze auto reaguje inaczej. Regularne wymiany drobnych elementów eksploatacyjnych w aucie zabezpieczą nas przed większymi usterkami, a co za tym idzie, przed wyższymi kosztami ewentualnych napraw.
Aby zachować sprawność funkcjonowania podstawowych części samochodu, filtr powietrza należy wymieniać przynajmniej raz w roku, a płyn chłodzący co pięć lat, hamulcowy mniej więcej co dwa. Koszty takich drobnych usług nie są wysokie, a regularne wymiany tych elementów sprawiają, że zmniejszamy ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych usterek i dbamy o bezpieczeństwo jazdy.
Regularna kontrola stanu podwozia
Jednymi z najczęściej i najszybciej zużywających się części samochodowych są elementy zawieszenia. Te części samochodowe dość boleśnie odczuwają złą jakość niektórych dróg i wymagają wymiany w warsztacie samochodowym. Nieostrożna jazda po nierównym terenie, ekspozycja na niekorzystne warunki atmosferyczne, brak regularnej kontroli stanu pojazdu – to wszystko sprawia, że nasze auto może zacząć szybciej psuć.
Czasami nie jest możliwe, by określić czas lub przebieg, po jakim powinniśmy wymienić jakąś część w samochodzie. Spadek sprawności niektórych elementów jest trudno wychwycić, ponieważ zużywają się dość wolno. Amortyzatory, elementy układu kierowniczego i zawieszenia wymieniamy w chwili wystąpienia awarii lub zużycia. Inne części, takie jak wahacze, sworzeń, belki i przeguby zazwyczaj dadzą o sobie znać odpowiednio wcześniej – o konieczności ich wymiany poinformują nas niepokojące hałasy dobiegające z auta lub utrudnienia w jego precyzyjnym prowadzeniu. Nie ma określonych ram czasowych, w których należy te części wymieniać.
Profesjonalna diagnostyka auta w warsztacie samochodowym
Najlepszym sposobem na sprawdzanie, czy nasze auto spełnia warunki bezpieczeństwa, jest kontrola w warsztacie samochodowym. Specjaliści zajmujący się serwisem pojazdów posiadają profesjonalny sprzęt, dzięki któremu są w stanie szybko zdiagnozować ewentualne uchybienia. W nowoczesnych autach co prawda znajduje się wiele systemów informujących kierowcę o awarii czy konieczności przeprowadzenia kontroli jakiegoś układu, czy przypominające np. o wymianie oleju, ale nie poinformują one użytkownika o ubytkach czy pęknięciach części mechanicznych. Dlatego najlepiej raz na jakiś czas oddać auto do serwisu, aby specjalista samodzielnie je sprawdził.
Oprócz przeprowadzenia profesjonalnej diagnozy komputerowej mechanik sprawdzi stan poszczególnych elementów pod kątem mechanicznych uszkodzeń czy korozji, a więc tych usterek, które komputer nie jest w stanie wykryć. Po kilku latach warto też pomyśleć o wymianie akumulatora, który z czasem staje się coraz mniej sprawny.
W naszym auto serwisie PIT-STOP fachowo usuwamy wszystkie awarie samochodowe. Zapewniamy profesjonalną diagnostykę pojazdu oraz naprawiamy usterki mechaniczne i elektroniczne w autach osobowych i ciężarowych. Umów się na wizytę w naszym Centrum Usług Motoryzacyjnych w Lipniku koło Sandomierza. Tel. 509 294 502 (auta osobowe), 605 599 506 (auta ciężarowe).