Słupki drogowe – jak czytać dane na słupkach prowadzących?
Jaką funkcję spełniają słupki prowadzące U-1a na drodze?
Na słupkach drogowych prowadzących U-1a (nazywanych często słupkami kilometrażowymi lub pikietażowymi) znajdują się informacje, które mają na celu ułatwić kierowcom orientację na trasie oraz wyznaczyć brzeg jezdni przy trudnych warunkach pogodowych czy zmroku.
Słupki drogowe U-1a są wykonane z białego plastiku i na czerwonym, ukośnym pasku w górnej części słupka, posiadają dwa odblaski – czerwony i biały. Ułatwia to ich zauważenie w nocy lub we mgle. W Polsce słupki prowadzące rozmieszczone są co 100 metrów. Wiedza na temat tego jak czytać dane z słupków drogowych przyda się nam w wielu sytuacjach, między innymi wtedy, gdy zmuszeni jesteśmy wezwać pomoc drogową.
Jak czytać oznaczenia na słupkach drogowych?
Słupki drogowe służą do odczytywania informacji o naszym położeniu podczas zgłaszania wypadku lub awarii pojazdu. Na słupku, czytając od góry, znajdziemy następujące informacje:
- numer drogi, na której się znajdujemy,
- kilometr tej drogi,
- metr tej drogi.
Ostatni parametr dotyczący metrów, zapisywany jest cyframi 0-9 i dotyczy setnej części kilometra.
Dzięki informacjom pozyskanym z słupka drogowego jesteśmy w stanie przekazać służbom ratowniczym czy pomocy drogowej swoją dokładną lokalizację. To z kolei pozwala odpowiednim służbom na błyskawiczne znalezienie nas na drodze bez używania GPS.
Biorąc za przykład zdjęcie ilustrujące ten artykuł, możemy odczytać następujące dane z widocznego na nim słupka drogowego:
- 933 – numer drogi
- 90 – oznacza 90 kilometr drogi
- 0 – oznacza to, że znajdujemy się w przedziale 0-99 metra tej drogi.
Całość można przeczytać w następujący sposób: znajdujemy się na początku 90 kilometra drogi 933.
Jakie informacje podać pomocy drogowej w trakcie wezwania?
Jeśli zdecydujemy się na wezwanie pomocy drogowej, warto mieć przygotowane odpowiednie informacje, które przekażemy w trakcie zgłoszenia awarii lub wypadku. Przede wszystkim przydatne będą dane z słupka drogowego, czyli wspomniane w artykule parametry naszego umiejscowienia na trasie, oraz wszelkie inne informacje na temat rodzaju awarii oraz okoliczności zdarzenia.
W trakcie rozmowy telefonicznej obsługa pomocy drogowej zapyta nas prawdopodobnie o model i rodzaj auta, którego dotyczy zgłoszenie, a także poprosi o określenie prawdopodobnej przyczyny awarii pojazdu. Mogą się więc pojawić pytania o rodzaj awarii, widoczne na desce rozdzielczej kontrolki, a także o to, czy wydobywa się dym spod maski itp.
Odpowiedzi na te i inne pytania ułatwią serwisowi pomocy drogowej dobrze przygotować się do interwencji i dobrać odpowiedni sprzęt oraz pojazd – np. holownik, mobilny serwis czy lawetę. Pozwoli to sprawnie i szybko naprawić samochód w terenie lub bezpiecznie odholować auto we wskazane przez Klienta miejsce.